ریشه‌یابی اشعاری مانند مولودی «داره می‌ریزه»/ برای سروده‌های آئینی سیلی می‌خوردیم

تاریخ:1398/3/29

نسخه چاپی

" یک شاعر آئینی گفت: حدود ۱۲ سال پیش در حوزه مداحی اتفاقاتی رقم خورد که نتیجه‌اش تولید اثرهایی مانند «داره می‌ریزه» است. ما نگران این روزها بودیم و متاسفانه شاهد اتفاقاتی بدتر از این هم خواهیم بود. "

 5:15:15 PM
به گزارش سامانه اطلاع رسانی تشکل های دینی و مراکزفرهنگی(تی. دی. ام)، دست به دست چرخیدن کلیپ مولودی‌خوانی یکی از مداحان در فضای مجازی با عنوان «داره می‌ریزه» این روزها خبرساز و حاشیه‌ساز شده است و حتی دستمایه تولید کلیپ‌هایی زننده در این باره شده اما شاید سؤال اساسی، ذهن مخاطبان و علاقه‌مندان اهل بیت(ع) موضوع ریشه‌یابی و علل انحراف مداحی‌های کشور باشد که در این باره به سراغ حامد خاکی، شاعر آئینی رفتیم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه شاید بسیاری از وعاظ و شاعران آیینی، پیش‌بینی تولید چنین نوحه‌ها و مداحی‌هایی را داشته‌اند، اظهارداشت: حدود ۲۰ سال است که برای مداحی‌ها و مولودی‌های مذهبی شعر و سبک قلم زده‌ام لذا می‌توانم بگویم از حدود ۱۲ سال پیش در حوزه مداحی اتفاقاتی رقم خورد که نگران این روزها بودیم و متأسفانه باید بگویم شاهد اتفاقاتی بدتر از این بوده‌ایم و شاید بدتر از این مولودی نیز در آینده رقم بخورد.

آیا کار برای امام حسین(ع) به هر نحوی خوب است؟
وی افزود: رسانه‌ها و مردم باید منتظر باشند اتفاقات بدتری رخ دهد زیرا بسیاری از مولودی‌خوانی‌ها و مداحی‌های حاشیه دار رسانه‌ای نشده است. حتی اعتراض‌هایی هم از سوی شاعران آیینی صورت گرفت اما نهادی پاسخگو نبود، البته گاهی در واکنش به این‌گونه آثار اعلام می‌شد، هر فردی برای امام حسین(ع) شعری بگوید به همین دلیل که سبقه معنوی دارد، خوب است.

مداحی که در قبال انحراف اشعار در گوش شاعر می‌زد
خاکی با ذکر خاطره‌ای از اشعار و سبک‌های تولید شده خود برای حاج علی انسانی تصریح کرد: اگر شعری برای کار وی می‌سرودیم ممکن بود برای اغلب ابیات آن «به به» می گفت اما به محض دیدن یک کلمه ایراد‌دار باسیلی در گوش ما می‌زد. البته نه به این دلیل که بگوید صاحب فضل و جایگاهی است بلکه بنا داشت مانع انحراف شود و ما نیز دوست داشتیم اگر انحرافی بود در گوشمان زده شود تا تجربه باشد اما متأسفانه امروز در گوش این شاعران و مداحان خورده نشده است که به اینجا رسیده‌اند.

شاعران و مداحان امروزی زانوی شاگردی نزده‌اند
این شاعر آیینی افزود: شاعران و مداحان امروزی و جوان متأسفانه در برابر استاد زانو نزده‌اند و شاگرد نبوده‌اند یا تولیدات خود را در هیچ مجلس و جلسه‌ای پای نقد نگذاشته‌اند تا تجربه کسب کنند و یا در جلسه‌ای شعر نخوانده‌اند که محاکمه شوند بلکه در شهرستان‌ها شعر و نوحه خوانده‌اند و از طریق فضای مجازی خود را شاعر معرفی کرده‌اند.

انحراف در مداحی‌ها از کجا آغاز شد؟
خاکی با بیان اینکه متأسفانه از روزی که یک مداح در مولودی‌خوانی‌اش موضوع پیامک زدن به امام حسین(ع) را مطرح کرد، شاهد آغاز این انحرافات بودیم، گفت: از همان زمان، هر اعتراضی نسبت به مداحی و سبک‌ها صورت می‌گرفت اعلام می‌شد از پیامک زدن که بهتر است و فساد ندارد.

اشک ریختن‌های محمود کریمی در زمان سبک‌سازی‌ها برای مداحی
این شاعر آیینی گفت: حاج محمود کریمی و سیدمجید بنی‌فاطمه برای سبک‌سازی نوحه‌های خود ساعت‌ها زمان صرف می‌کنند و حاج محمود در زمان مرور سبک‌های خود با اشعار، اشک می‌ریزند که نتیجه‌اش جایگاه امروز این مداحان در مقایسه با دیگران است و باید قدر آنان را دانست.

تائید موسیقی مداحی‌ها از سوی با تجربه‌های این هنر
وی با بیان اینکه در یک گفت‌وگویی با محمد اصفهانی درباره مداحان، این خواننده موسیقی مداحان را تائید می‌کرد اما از اشعار گله داشت، تصریح کرد: افرادی که تجربه و سبقه موسیقایی دارند، موسیقی مداحان را تائید می‌کنند اما اشعار را نهی می‌کنند زیرا اشعار مداحان امروزی، دست افرادی بی‌تجربه افتاده که با افراد باتجربه نیز ارتباط برقرار نمی‌کنند.

روش شاعران آیینی برای جلوگیری از انحرافات
خاکی افزود: امروز گروهی حدود ۲۰ نفره از شاعران آیینی، باهم مرتبط هستیم که اگر فردی شعری جدید می‌سراید برای دیگران ارسال می‌کند تا ایرادی نداشته باشد و در این زمینه نظرخواهی می‌کند، این شاعران جوان نیز باید اینگونه عمل کنند و با کسب نظر از دیگران مانع چنین انحرافاتی شوند.
این شاعر آیینی ادامه داد: حاج منصور ارضی اگر بنا داشته باشد شعری در مداحی خود استفاده کند حتماً قبل از آن از شاعر مورد وثوق خود تائید می‌گیرد.

اجزای یک مداحی خوب
وی با ریشه‌یابی علل تولید چنین نوحه‌ها و سرودهایی تصریح کرد: یک اثر خوب دارای شعر، صدا، آهنگ و تنظیم خوب است، صدا باید خوب باشد تا به دل بنشیند، آهنگ باید خوب باشد تا دلنواز باشد و تنظیم نیز باید خوب باشد تا کار متناسب باشد اما شعر خوب عنصر اصلی تمام این اتفاقات است، لذا شعر باید خوب باشد تا تمام این اجزا کنار هم مناسب دیده شود.

شعر خوب مهمترین جزء موسیقی و مداحی
خاکی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم برای ایجاد یک سبک ابتدا باید شعر خوب سرود لذا زمانی که فردی بنا دارد سبک بگوید، حتماً در ابتدا باید شعر خوب بگوید تا قافیه‌ها و ردیف‌ها را بشناسد. بارها شده است شعری را شب تا صبح سروده‌ام یا به دل خود یا به دل مداح ننشسته و پاره کرده‌ایم لذا باید شاعران جوان نیز این سختی‌ها را بچشند تا حساسیت‌های لازم را رعایت کنند.

دانلود فایل

منبع : اداره کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی